News Radio WOAI KTKR AM Sports
SpursReport.com
Old 04-01-06, 12:49 AM
kmgospurs's Avatar
SpursReport Team Bench

Manu Interview (need help translating)

hey. I ran into this and was wondering if anybody could help with translating this. I know a tiny bit of Spanish but not enough and the google translation makes it into it's own language alone . I was able to only get bits of it but not much. Thanks for anybody who can.

Quote:
http://www.clarin.com/diario/2006/03...t-01168202.htm

Por Facundo Quiroga y Mariano Cordoni. De la Redacci√≥n de Clar√*n.com
[email protected]

‚ÄúPuntualidad extrema‚ÄĚ, exige a modo de ruego la gentil agente de prensa de la NBA, Saskia Sorrosa. 15.45, hora de Buenos Aires, est√° programada la tan buscada charla que Emanuel Gin√≥bili entablar√° v√*a telef√≥nica con Clar√*n.com. Distendido, ocurrente, la principal figura del deporte argentino se ofrece transparente desde Los Angeles.

¬ŅQu√© balance hac√©s de la temporada actual en la NBA?
Es muy positivo. A 10 juegos de terminar la temporada estamos primeros en nuestra Conferencia y con mejor r√©cord que el a√Īo pasado. No nos podemos quejar. El tema es que otros equipos como Detroit y Dallas tambi√©n tuvieron una mejor campa√Īa que la anterior y eso hace que se desluzca un poco lo nuestro.

¬ŅA qu√© equipo no te gustar√*a enfrentar en playoffs?
Realmente me da lo mismo. Nosotros tenemos que llegar hasta el final y ganar el campeonato y para eso hay que ganarle a todos y, cuando llegue el momento, estaremos preparados para ganarle a cualquiera.

¬ŅC√≥mo est√°s f√*sicamente?
Estoy mucho mejor. Es cierto, tuve una temporada rara f√*sicamente, pero √ļltimamente me estoy sintiendo m√°s sano. La energ√*a est√° volviendo, las piernas est√°n volviendo y eso es importante porque ya llegan los playoffs y es cuando uno mejor quiere estar.

¬ŅC√≥mo te afectan las lesiones siendo alguien tan competitivo?
Me afecta porque sab√©s que no pod√©s hacer lo mismo que cuando est√°s bien as√* que tom√°s otras decisiones, atac√°s menos el aro ya que no pod√©s ser tan determinante como en otras oportunidades. Simplemente hay que ser m√°s paciente y esperar que llegue el momento.

¬ŅPens√°s que la intensidad de los playoffs te puede jugar en contra para el calendario que despu√©s tendr√°s con la Selecci√≥n?
Realmente, la Selecci√≥n ni se me pasa por la cabeza en este momento. Me faltan diez partidos, estamos peleando por el n√ļmero 1 y despu√©s vendr√°n los playoffs. As√* que hoy por hoy hago todo y dejo todo por mi equipo.

¬ŅC√≥mo viv√*s el hecho de que Argentina llegue como candidata al Mundial?
No hay dudas de que somos candidatos. Salimos segundos en el √ļltimo Mundial y primeros en los Juegos Ol√*mpicos as√* que es bastante autom√°tico. Vamos a ver qu√© pasa cuando llegue el momento.

Tu hermano, Sebasti√°n, es figura en Libertad de Sunchales. ¬ŅTe imagin√°s tenerlo como compa√Īero en el Mundial?
Es una posibilidad que inventaron los periodistas. Yo sinceramente no creo que ‚ÄúSepo‚ÄĚ tenga posibilidades reales de ir al Mundial. Obviamente, me encantar√*a que se diera.

¬ŅC√≥mo te llev√°s con la fama?
No me siento un tipo famos√*simo. S√* soy popular, pero eso no me impide hacer una vida normal y disfrutar las cosas que siempre disfrut√© as√* que para m√* ser famoso no es un problema.

Maradona, por ejemplo, dijo m√°s de una vez que no presta la fama ni por un segundo. ¬ŅVos podr√*as vivir sin ella?
Creo que s√*. Ahora la disfruto porque es algo que me gan√© con laburo y jugando bien, pero no creo que en mi caso sea algo que dure de por vida, as√* que la aprovecho mientras est√©.

¬ŅImagin√°s c√≥mo puede llegar a ser tu retiro?
Seguramente va a ser muy complicado ya que estoy acostumbrado a la presi√≥n, a los viajes y a vivir de esta manera. Va a ser duro el d√*a que esto no est√° m√°s. Igual, tendr√© que acostumbrarme a ello.

Hace pocos d√*as se cumplieron los 30 a√Īos del Golpe. ¬ŅQu√© sentiste estando tan lejos del pa√*s?
Sigo muy a fondo las cosas que pasan en Argentina porque tengo a mis seres queridos ah√* y me gusta estar conectado. En cuanto a los 30 a√Īos del Golpe, me pareci√≥ genial que se recordara y todo lo que se hizo al respecto. Creo que quiz√°s se opac√≥ un poco todo por la lectura que se hizo de lo que pas√≥ en Plaza de Mayo, pero es muy bueno que la gente recuerde y haga una demostraci√≥n como la que se hizo.

¬ŅQu√© te produce la pol√*tica, te imagin√°s en el futuro desempe√Īando alg√ļn cargo p√ļblico?
La verdad que no me veo ocupando un cargo, pero nunca se sabe. Igual, la pol√*tica cada vez me interesa m√°s. Supongo que a todo el mundo le pasa. A medida que pasan los a√Īos, me meto m√°s en los temas.

¬ŅTe pesa el r√≥tulo de ‚Äúmodelo a imitar‚ÄĚ?
A veces hay presi√≥n, pero trato de no tenerlo tan en cuenta. Las declaraciones que hago, por ejemplo, no las hago pensando en eso sino porque soy as√*. Soy un tipo muy tranquilo, muy casero y digo lo que siento, as√* que muchos chicos me toman como ejemplo.

¬ŅTe sent√*s definitivamente adaptado al ritmo de la NBA?
S√*, este es mi cuarto a√Īo as√* que esto es ahora lo normal para m√*. Me acostumbr√© al ritmo de vida que te dan ac√° y ya no me sorprende. Es un poco duro volver a la realidad argentina, pero yo viv√* 25 a√Īos entre nuestra cultura y la europea, que es bastante similar a la nuestra, as√* que tampoco es que me olvid√© y me costar√*a volver.

En San Antonio, te veneran. Ahora, ¬Ņc√≥mo te tratan en las dem√°s ciudades estadounidenses?
Me tratan bien. Acá es todo muy tranquilo, puedo caminar tranquilo por la calle. En otros lados quizás me reconocen, o les llamo la atención por la altura. No tengo mayores problemas, soy uno más.

¬ŅSent√*s que en la Argentina te reconocen todo lo que significa ser una figura de la NBA o se te valora m√°s en los Estados Unidos?
Creo que ac√° se valora un poco m√°s los logros obtenidos en la NBA. Es l√≥gico porque hay m√°s tradici√≥n y porque a Argentina llegan s√≥lo 10 partidos por a√Īo. Igual siento que en mi pa√*s tambi√©n se dan cuenta de lo que hice.

¬ŅEn la NBA, te sentiste discriminado mientras ganabas protagonismo?
Para nada. Nunca me sent√* discriminado. Lo que s√* me pas√≥ fue que, l√≥gicamente, me cost√≥ adaptarme al principio y se me hac√*a dif√*cil. Eso pasaba, lo entiendo ahora, porque era nuevo.

¬ŅQu√© es lo que m√°s y lo que menos te gusta de la NBA?
Lo mejor son las comodidades. Cuidan al m√°ximo a los jugadores. Como que los miman. ¬ŅLo peor? El ritmo con el que se juega. A veces ten√©s 5 partidos en una semana y termin√°s muerto.

¬ŅVas a ver los partidos de la Selecci√≥n en el Mundial de f√ļtbol?
La verdad es que no sigo mucho al f√ļtbol. Ac√° no dan partidos y el ritmo de competencia no me deja mucho tiempo libre. Sin embargo, creo que el Mundial es un acontecimiento que excede todo eso y por eso voy a tratar de seguirlo. Espero que Argentina salga campe√≥n, ya que en los dos √ļltimos mundiales no nos fue muy bien que digamos.

¬ŅQu√© sab√©s de Messi?
No lo vi jugar y ac√° no llegan muchas noticias de f√ļtbol. S√* me comentaron que es un fen√≥meno. Ojal√° que le vaya bien, pero yo pido que no le metan presi√≥n. Tiene s√≥lo 19 a√Īos. Y juega en el Barcelona, no nos olvidemos.

¬ŅTe pas√≥, de chico, que quisieran acelerar tu formaci√≥n?
No, yo hice mi carrera tranquilo, pero me imagino que debe ser complicado ser tan joven y que te rotulen como la Page Rankingóxima gran figura mundial.

¬ŅLa Argentina puede tener otro Gin√≥bili de ac√° a 10 a√Īos?
No lo s√©. No sigo mucho al b√°squet de Argentina porque ac√° no llegan esos partidos. Mir√© algunos partidos del Mundial Sub 21 que se jug√≥ en nuestro pa√*s y vi algunos buenos proyectos, pero no puedo saber si hay en vista alg√ļn sucesor.

¬ŅQu√© te enorgullece de tu carrera, qu√© te gustar√*a cambiar?
Obviamente, los t√*tulos logrados. Creo que di lo mejor en todos los equipos para los que jugu√© y ahora puedo disfrutar de muchos logros. No me arrepiento de nada. Por suerte me fue muy bien y siempre estuve en el lugar indicado, as√* que no tengo nada para reprocharme.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!
Reply With Quote
Old 04-01-06, 01:38 AM
mg06's Avatar
SpursReport Team Bench

Ok. Wait a while.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!
Reply With Quote
Old 04-01-06, 03:13 AM
mg06's Avatar
SpursReport Team Bench

"Extreme punctuality", the gentile NBA press agent, Saskia Sorrosa, demands in a begging tone. 15.45, Buenos Aires time, is the time scheduled for the heavily sought after conversation that Emanuel Ginóbili will engage Clarin.com via telephone. Relaxed, witty, the main star of Argentine sports transparently opens up from Los Angeles.

What is your analysis of the current NBA season?
It's very positive. With 10 games to go in the regular season, we're at the top of our Conference, and with a better record than last year. We can't complain. The thing is, other teams such as Detroit and Dallas also enjoyed a better season than the previous one, and that makes ours pale a bit.

What team would you like to avoid in the playoffs?
I really don't care. We have to reach the final and win the championship, and for that you need to beat everybody and, when the time comes, we'll be ready to take on anyone.

How are you physically?
I'm much better. It's true, I had a physically difficult season, but lately I've been feeling healthier. The energy is coming back, the legs are coming back, and that's important because the playoffs are around the corner and that's when you want to be at your best.

How do injuries affect you, being as competitive as you are?
They affect me because you know you can't do the same things you do when you're OK, so you take different decisions, you attack the rim less because you can't be as decisive as you are usually. You just have to be more patient, and wait for the right time.

Do you think that the playoffs' intensity can take a toll on you considering the schedule with the National Team later on?
Really, I'm not even thinking about the National Team right now. We have ten games left, we're fighting for the first seed, and then the playoffs will come. So for the time being, I do and give everything for my team.

How do you feel about Argentina getting to the World Championship as a favorite?
There's no doubt we're amongst the favorites. We were runner-ups the last WC, and champions in the Olympic Games, so that's pretty much a given. We'll see what happens when the time comes.

Your brother, Sebastian, is a star in Libertad de Sunchales. Can you imagine having him as a teammate in the WC?
That possibility was made up by the media. I honestly don't think Sepo has a realistic chance to go to the WC. Obviously, I'd love it.

How do you deal with fame?
I do not feel super famous. I am popular, yes, but it doesn't keep me from leading a normal life and enjoying the things I've always liked to do, so to me being famous is not a problem.

Maradona, for instance, has said more than once that he wouldn't lend his fame for a second. Could you live without it?
I think so. Now I enjoy it because I earned it with hard work and playing well, but I do not think that it's for life in my case, so I take advantage of it while it lasts.

Can you imagine your retirement?
It will surely be tough, since I'm used to the pressure, the traveling, living this way. It will be hard the day that's gone. Despite, I'll have to get used to it.

30 years have gone by since the military take of power. How did you feel, being so far away from the country?
I follow closely what goes on in Argentine because my loved ones are there, and I like to be informed. As far as the 30 years since the military take of power, I thought the remembrance and everything they did was great. Maybe it was a little overshadowed by the reading in 'Plaza de Mayo' -literally, May Square-, but it's very good for people to remember and demonstrate as done.

-Translation Note: 1976 signed the start of, in all likelihood, the most tragic of times for us Argentines. That military dictatorship would subsequently take the life of tens of thousands of our countrymen, and plunge us into economic and social chaos. We regained democracy in 1983.-

How do you feel about politics, can you see yourself in the public office in the future?
Honestly I don't see myself in the public office, but you never know. Regardless, I'm more and more into politics. I suppose it happens to everyone. As the years go by, I'm more into the issues.

Do you feel the "role model" tag as a burden?
Sometimes there is pressure, but I try to disregard it. For instance, the statements I make respond to who I am and not some conscious effort -I took a little license in the translation to further clarify a somewhat messy wording-. I'm a very quiet guy, family oriented, and I say what I feel, so many kids take me as role model.

Are you adjusted to the NBA pace for good?
Yes, this is my fourth year, so now this is normal to me. I got used to the life style here, and it no longer surprises me. It's a little difficult going back to the Argentine reality, but I lived for 25 years between our culture and the European, which is very similar to ours, so it's not like I've forgotten it and it would be tough to go back.

In San Antonio you're worshipped. How do they treat you in the rest of the American cities?
They treat me well. Here everything is more relaxed; I can walk the streets quietly. In other places maybe they recognize me, or I catch their eye because of my height. There are no major issues, I'm just another guy.

Do you feel that in Argentina they recognize you for everything that being a star in the NBA implies, or do they appreciate you more in America?
I think that here they appreciate more the accomplishments earned in the NBA. It makes sense because there's a larger tradition, and because in Argentina you can only watch 10 games a year -Note: actually it's closer to 50 than it is to 10, but the point remains.-. Still, I feel that in my country they're aware of what I've achieved.
Did you ever feel discriminated in the NBA, as your role increased?
Not at all. I never felt discriminated. What did happen was that, logically, at first it was hard for me to adjust, and things were tough. I now understand that happened because I was inexperienced.

What do you like the most and the least about the NBA?
The best is the comfort. They take care of the players to the largest possible extent. Almost spoiling them. The worst? The pace. Sometimes you have 5 games in a week and you end up exhausted.

Will you watch the Argentine NT in the Soccer World Cup?
The truth is I'm not much into soccer. Here they do not televise the games, and the competition pace doesn't leave me much free time. However, I think the World Cup is an event that exceeds all that, and for that I'll try to follow it. I hope Argentina wins, because in the last couple of World Cups we didn't do too well, let's say.

What do you know about Messi?
I didn't watch him play and here there isn’t much soccer news. They did tell me that he is phenomenal. I hope he does great, but I ask that he not be pressured. He's just 19 -Note: he's 18-. And he plays for Barcelona, let's not forget that.

Did it happen to you that, as a child, that they tried to push your development?
No, my career developed slowly, but I figure it must be tough being that young and tagged the next world superstar.

Can Argentina have another Ginóbili within 10 years?
I don't know. I do not follow Argentina's basketball because they don't televise the games here. I watched a few of the U21 World Championship, and I saw some good prospects, but I can't tell if there is a successor in place.

What makes you proud about your career, what would you like to change?
Obviously, the titles earned. I think I gave my best everywhere I played, and now I can enjoy many accomplishments. I have no regrets. Luckily I've done very well and I've always been at the right place, so I have nothing to reproach myself for.

Last edited by mg06; 04-01-06 at 03:46 AM.
Reply With Quote
Old 04-01-06, 03:58 AM
curiousspirit's Avatar
SpursReport Team Starter

Great interview. Thanks for posting kmgospurs. And thank you very much for translating mg06. Manu is so down to earth and sensible about his life. It is a joy to hear his comments.
Reply With Quote
Old 04-01-06, 04:22 AM
FrenchTouch‚ĄĘ's Avatar
SpursReport Team Bench

Talking about Leo Messi :

forca barca!!
Reply With Quote
Old 04-01-06, 06:19 AM
bonnington's Avatar
SpursReport Team Member

mg06, you are the man!! You are the Official SR translator!! The mods should award you with one of those special titles. Good job!!
Reply With Quote
Old 04-01-06, 07:10 AM
Spurs Brazil's Avatar
SpursReport Team Captain

He's feeling better so I think we'll see the same Manu of last year's playoffs
Old 04-01-06, 08:16 AM
kmgospurs's Avatar
SpursReport Team Bench

thank you for all the translations mg06. I know they take time but I really love hearing what Manu has to say. He really is a down to earth guy . It's been hard to see him injured and struggling this year so I'm glad he's getting back to being himself again (just in time for the playoffs)

Last edited by kmgospurs; 04-01-06 at 08:19 AM.
Reply With Quote
Old 04-01-06, 02:08 PM
ATHENEA's Avatar
Moderator & Chatroom Greeter

Quote:
Originally Posted by bonnington
mg06, you are the man!! You are the Official SR translator!! The mods should award you with one of those special titles. Good job!!
I vote for that too!!
U rock, mg06!!!
[email protected]
Reply With Quote
Old 04-01-06, 02:29 PM
Lord Deimos's Avatar
SpursReport Team Bench

Quote:
Originally Posted by ATHENEA
I vote for that too!!
U rock, mg06!!!
ATHENEAAAAAAAA!!!

MANU-BANANA!!!
Then chances are good that YOU ALMOST FREAKING KILLED ME IN THE PARKING LOT
Reply With Quote
Old 04-01-06, 02:43 PM
ATHENEA's Avatar
Moderator & Chatroom Greeter

Quote:
Originally Posted by Lord Deimos
ATHENEAAAAAAAA!!!

MANU-BANANA!!!

MANU-BANANA finally warming up for the POffs

PS: were have u been, dawg? We miss u in chat!
[email protected]
Reply With Quote
Old 04-01-06, 02:57 PM
Lord Deimos's Avatar
SpursReport Team Bench

Usually doing homework during the games.

But, I'll be there for the playoffs!
Then chances are good that YOU ALMOST FREAKING KILLED ME IN THE PARKING LOT
Reply With Quote
Old 04-01-06, 07:47 PM
shelden's Avatar
SpursReport Team Bench

Quote:
Yes, thanks mg06! And that special title really is a great idea, bonnington.
Old 04-01-06, 08:02 PM
Spurs|ATX|'s Avatar
SpursReport Team Bench

Thanks for the great translation and side notes Mg!!!
Reply With Quote
Old 04-02-06, 02:59 PM
mg06's Avatar
SpursReport Team Bench

Quote:
Originally Posted by curiousspirit
And thank you very much for translating mg06.
Quote:
Quote:
Originally Posted by kmgospurs
thank you for all the translations mg06. I know they take time but I really love hearing what Manu has to say.
Quote:
Originally Posted by ATHENEA
I vote for that too!!
U rock, mg06!!!
Quote:
Originally Posted by shelden
Yes, thanks mg06! And that special title really is a great idea, bonnington.
Quote:
Originally Posted by Spurs|ATX|
Thanks for the great translation and side notes Mg!!!
You're all more than welcome, I appreciate the kind words.
Reply With Quote
Old 04-02-06, 05:59 PM
bonnington's Avatar
SpursReport Team Member

Quote:
Originally Posted by mg06
You're all more than welcome, I appreciate the kind words.
Very well deserved words.
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules